Med en tillförlitlig process som stöd optimeras möjligheterna att hitta rätt kandidater. Varje rekrytering är unik och det är viktigt att processen anpassas efter era behov.
Rekryteringsprocessen kan bestå av:
- Behovsanalys och kompetensprofil
(Behövs extern rekrytering eller finns kompetensen internt? Vilken kompetens behövs egentligen?) - Val av kanaler för eventuell annonsering och search
- Formulering av kravprofil och annons samt genomgång av personliga nätverk
- Mottagande av ansökningar med bekräftelse till kandidaterna
- Genomläsning av ansökningar och utgallring av tänkbara kandidater
- Telefonintervju och bokning av djupintervju
- Djupintervjuer (ca 2 timmar per kandidat)
- Urval och presentation av tänkbara kandidater (1-3 kandidater)
- Kunds intervju av slutkandidater
- Referenstagning av de kandidater som gått vidare
- Eventuell test (personlighetstester, anlagstester, etc.)
- Slutligt val i samråd mellan kund och rekryteringskonsult
- Kunds och slutkandidats överenskommelse om anställningsvillkor och anställningsavtal
- Löpande återkoppling till samtliga sökande i processen
- Uppföljning med kund och kandidat efter påbörjad tjänstgöring